wtorek, 10 stycznia 2017

Jaglano-rybne burgery

Kolejne szybkie danie. Kotleciki nadają się na obiad, lunch czy kolację. Są lekkie (pod warunkiem, że smaży się na niewielkiej ilości tłuszczu), smaczne, aromatyczne. Podałam z sałatką i dipem paprykowym. Pycha obiadek :)



Składniki:
200 g ugotowanej na sypko kaszy jaglanej (lub około 100 g suchej, gotowanie trwa zaledwie 10 minut :) )
400 g ryby (u mnie sandacz)
przyprawy - użyłam "Podlaskiej przyprawy do ryb" 2 łyżki
mąka jaglana do panierowania
tłuszcz do smażenia

Przygotowanie:

  1. Rybę pokroić na mniejsze kawałki, dodać do kaszy i zmiksować
  2. Dodać przyprawy, wymieszać
  3. Formować kotleciki, obtoczyć w mące
  4. Smażyć z obydwu stron na złocisty kolor (można też chwilę obsmażyć, a później piec 15-20 minut w 180 st. wchłoną wtedy mniej tłuszczu)




Smacznego!  

niedziela, 8 stycznia 2017

Obiad w 5 minut - sos soczewicowy

Szybki i zdrowy obiad? Tak, to możliwe :) Nie wszystkie półprodukty są niezdrowe i mocno przetworzone. Passata na przykład to produkt bardzo przydatny w kuchnie. Nie znajdziesz tam chemii ani niepotrzebnych dodatków. Soczewica z puszki - tu można polemizować. Wnętrze puszek pokryte jest substancją zawierającą bisfenol (BPA), ten sam bisfenol znajedziemy też m.in. w plastikowych butelkach (chociażby z wodą). Od BPA chyba się w 100% nie ucieknie, aczkolwiek warto go ograniczać.Z tego względu rzadko sięgam po puszki. Z drugiej strony osoby na diecie low fodmap muszą się trochę z puszkami przeprosić jeśli chcą jeść strączki. Cieciorka z puszki ma mniej fodmapów niż cieciorka świeża (namoczona i ugotowana), jest więc lepiej strawna,podobnie wygląda sprawa z soczewicą. Na rynku można znaleźć strączki w puszce gotowane na parze, bez zbędnej zalewy - takie właśnie wybieram. 
Bezpieczna porcja low fodmap to aż 270 g sosu, co jest moim zdaniem dość pokaźną ilością :) 




Składniki:
Passata 700 g
Puszka soczewicy 260 g (bez zalewy)
5 plastrów suszonych pomidorów w oleju
2 łyżki czosnku niedźwiedziego
2 łyżki bazylii
łyżka oregano
łyżka tymianku
łyżeczka pieprzu cayenne
łyżeczka ostrej papryki
łyżka suszonych pomidorów w płatkach
makaron (u mnie kukurydziany)

Przygotowanie:

  1. Na głęboką patelnie/wok wylej passatę
  2. Dodaj wszystkie przyprawy i wymieszaj
  3. Pokrój pomidory i dodaj do passaty, warto dodać też trochę oleju z pomidorów - dadzą fajny aromat
  4. Dodaj soczewicę, podgrzej 
  5. Gotowe :)
  6. W międzyczasie ugotuj makaron ;) 


Smacznego!